Kori ja Historiaa

21. heinäkuuta 2009

Kotisivu
Kori ja Historiaa
Moottorit
Mallit
Omat Autot
FE-rekisteri
Ulkomaan ihmeet
Kotimaan tapahtumat

 

Tätä sivustoa on viimeksi päivitetty 28. helmikuuta 2009

    Historiaa Vauxhall suunnitteluosastosta

    Vauxhallin oma suunnitteluosasto perustettiin 1908. GM aloitti Euroopan valloituksensa ja tuli Vauxhallin pääomistajaksi 1925. 1929 GM osti myös Opelin, mutta GM:n silloinen pääsuunnittelija mystinen Harley Earl halusi että Opel ja Vauxhall pitäisivät molemmat omat suunnittelu mallinsa ja niin molemmille merkeille valmistettiin omat suunnittelu studiot 1930. Earl kierisi säännöllisesti itse studioilla ja toi omia näkemyksiään, ideoita ja toiveita kuuluviin, mm savimallinnuksessa.

     Harley J. Earl (November 22, 1893–April 10, 1969)

    Harley työskenteli GM:n palveluksessa 1927 - 1959 ja oli ensimmäinen suunnitteluosaston toimitusjohtaja.  Earl tunnetaan myös hyvin siitä että hän suunnitteli Chevrolet Corveten, tästä syystä hän sai lempinimen "Unelma-autojen isä". Toki hänen maineikkaaseen suunnittelu historiaansa kuuluu joukko muitakin autoja.  Vauxhall suunnittelijana hän ei siis varsinaisesti toiminut, mutta perusti Vauxhallille oman suunnittelustudion.

     

    1966 Vauxhall suunnitteluosasto esitteli yhden kuuluisimmistaan prototyypeistään, XRV . XRV oli kaksipaikkainen urheiluauto joka esiteltiin Genevessä Maaliskussa 1966. Samalla XRV oli myös ensimmäinen Vauxhallin suurelle yleisölle koskaan esittelemä conseptiauto.  XRV näytti tulevaisuuden suunnittelun trendit totesi Vauxhallin suunnitteluosaston päällikkö David Jones. Ennen kaikkea XRV antoi uudet tarkoitukset ja uutta potkua GM:n euroopan suunnitteluosastolle. Auton suunnittelusta vastasi 1965 GM Amerikan toimistosta Vauxhallille siirtynyt Wayne Cherry.

     

     

    1971 Vauxhallin suunnittelupäälliköksi nimettiin Amerikkalainen Wayne Cherry. 26 vuoden ajan, jonka Wayne oli poissa Amerikasta hän kulutti pääasiassa Vauxhallin suunnitteluosastolla erilaisetn konseptiautojhen parissa. 1970 Wayne suunnitteli edistyksellisen SRV (Styiling Research Vehile) konseptiauton. 1983 Vauxhall ja Opel suunnitteluosastot sitten yhdistettiin ja koko suunnittelu toiminta siirrettiin Rüsselsheimiin, Wayne Cherry muutti Saksaan ja hänestä tehtiin suunnitteluosaston päällikkö.  1992 Waynesta tuli GM:n suunnitteluosaston toimitusjohtaja. Wayne Cherry jäi eläkkeelle 2004 kunnioitettavssa 67 vuoden iässä.

    Wayne Cherry

    Legendaarinen suunnitteluguru, syntyi 1937. Hän oli vastuussa lähes kaikesta GM:n suunnittelusta 1970-luvulta lähtien. Siksi hän on yksi suurimmista suunnittelijoista ja hänellä on ollut todella suuri vaikutus koko autoteollisuuden kehityksessä.

    muutama ote hänen suunnittelemista autoista: Vauxhall: Chevette, Cavalier, Carlton Opel: Astra, Corse, Calibra, Tigra  Koko GM suunnittelu oli hänen käsissään :Buick, Cadillac, Chevrolet, Chevrolet Truck, GMC, Hummer, Pontiac and Saturn. Myös uudet Cadillac vision, the H2 Hummer, the Chevy SSR olivat hänen työnäytteitään. Unohtamatta tietysti yli 100 erimerkeille tehtyä konseptiautoa.

     

    Vauxhall FE -sarja

     

    Viimeiseksi jäänyt Victor mallisarja esiteltiin Helmikuussa 1972. FE sarjassa käytettiin paljolti FD sarjan ratkaisuja, mutta ulkomuoto oli "ylväämpi" ja lasipinta-alaa oli huomattavasti entisiä malleja enemmän. Suunnitteliu "guru" David Jonesin viimeinen haaste oli saada Vauxhallin aikaisempi tunnusmerkki, eli konepeiton kaarevat muodot "flutet" takaisin. Tämä olikin hänen viimeinen suunnittelu työnsä ennen eläkkeelle jäämistä. "Flutet" olivat Vauxhallin tunnusmerkki aina autojen valmistamisen aloittamisesta aina 1950 luvulle asti, jolloin "flutet" jäi pois palatakseen viimeisen oikean Vauxhallin konepeiton muotoihin takaisin.

     

     

     

    FE sarja pitää julkaistessaan sisällään Victor, Victor SL, Victor Estate, Victor SL Estate, VX 4/90, Ventora ja Ventora Estate mallit. Peruskoreja on kaksi, Sedan ja Estate, eli farmari. Mallisarjan alussa pohjapaloja oli kaksi. Sedanin pohja, jossa taka iskunvaimentimet olivat pystysuorassa ja Estaten pohja, jossa iskunvaimentimet olivat taasen vinottain, antaen näin enemmän leveyttä tavaratilalle. 1976 kun mallisarjoja yhdisteltiin, Ventora jäi pois ja kaikki autot tehtiin ns. farmarin pohjapalaan, eli iskunvaimentimet ovat vinossa.

    Pohjapalan mitat:

    A 665mm (26.20in) Etukallistuksenvakaajan kiinnityskorvakkeiden sisäreunat E 664mm (26.10in) Taka-akseliston ylempien varsien kiinnityskorvien sisempien reikien keskikohdat
    B 812mm (32.00in) Etuakseliston ylempien kiinnikkeiden keskikohdat F 998mm (39.30in) Takajousien kuppien keskikohdat
    C 814mm (32.10in) Etuakseliston alempien kiinnikkeiden keskikohdat G 538mm (21.20in) Panhard tangon kiinnitysreijän keskipisteestä pohjapalan keskilinjaan "Y"
    D 678mm (26.70in) Taka-akseliston alakantovarsien korvakkeiden sisempien reikien keskikohta Y   Pohjapalan keskilinja

     Farmarin pohjapalaan oli tehty myös lisä jäykiste vinottain tavaratilan pohjan alle. Tällä jäykistettiin koria, koska hattuhylly, ja takapenkin takana olevat ristituki jäivät luonnollisesti pois. Tämä aiheuttaa sen että Farmarin tavaratilan lattia on ns. kaksi kerroksinen ja pohjalevyn alla on hyvää säilytystilaa  pikku tavaroille. Vararengas on kuitenkin Sedanin tapaan taakaapäin katsottuna vasemmalla pystyssä. Farmarissa se on peitetty hupulla ja lukittu akkuraudan tyyppisellä raudalla kiinni. Tätä pientavaroiden säilytystilaa ei Vauxhall tehtailla osattu hyödyntää, mutta omaani olen sinne saanut stereoiden pääteasteet, työkalut, akkukaapeli ym. mukana pidettävää pikkutavaraa mahtumaan.

    Kuvassa ´Z´ kuvaa lattian tasoa. Lattiaa vasten mitatut mitat ovat vain keskenään verrattavissa, ja laskettavissa kun tiedetään käytössäoleva lattian ja korin välinen mitta.

    A = 1380mm (54.30in) F = 1092mm (43.00in) L = 1165mm (45.90in) Q =  503mm (19.80in) V =  910mm (35.80in) AB = 346mm (13.60in)
    B = 1148mm (50.90in) G = 1104mm (43.50in) M =  915mm (36.00in) R =  477mm (18.80in) W = 1712mm (67.40in) AC = 226mm ( 8.90in)
    C = 1384mm (54.50in) H =  606mm (23.90in) N =  908mm (35.70in) S =  200mm ( 7.90in) X = 2004mm (78.90in)  
    D =  348mm (13.80in) J  =  400mm (15.70in) O = 1359mm (53.50in) T =  292mm (11.50in) Y = 2472mm (97.30in)  
    E =  683mm (26.90in) K = 1360mm (53.50in) P =  587mm (27.00in) U = 1382mm (54.40in) AA = 182mm ( 7.20in)  

     A =  136mm ( 5.40in)
     B = 1146mm (45.10in)
     C =  640mm (25.20in)
     D = 1190mm (46.90in)
     E = 1012mm (39.90in)
     F = 1473mm (58.40in)
     G =  632mm (24.90in)
     H = 1447mm (57.32in)
     J =  128mm ( 5.00in)
     K = 1424mm (56.40in)
     L =  245mm ( 9.60in)